20 Juli 2022
Consiliul Județean Vrancea a găzduit conferința “Unități de Achiziții Publice Centralizate la nivel local: soluția pentru mai multă eficiență în achizițiile publice”
Consiliul Județean Vrancea, în calitate de Organizație Parteneră a Agenției Naționale de Achiziții Publice în implementarea măsurilor incluse în Strategia Națională în domeniul Achizițiilor Publice care vizează încurajarea agregării cererii de produse, servicii sau lucrări între autoritățile contractante prin înființarea de unități de achiziții centralizate (UCA) la nivel local (direcția de acțiune 4.2 – E din HG 901/2015), a găzduit astăzi o conferință care a avut drept obiectiv creșterea gradului de conștientizare în județul Vrancea și județele limitrofe cu privire la achizițiile centralizate.
Evenimentul s-a desfășurat în cadrul proiectului SIPOCA 625 ”Sprijin în implementarea SNAP prin consolidarea capacității administrative a ANAP și a autorităților contractante”. Prin acest proiect, ANAP sprijină Consiliul Județean Vrancea pentru elaborarea unei foi de parcurs în vederea înființării unei UCA locale, prin intermediul unei echipe formate din reprezentanți ai Băncii Europene de Investiții și consultanți ai consorțiului condus de Ernst & Young.
Unitățile de Achiziții Publice Centralizate reprezintă organizații permanente care acționează ca autorități contractante și îndeplinesc pe lanțul de aprovizionare al autorităților contractante beneficiare fie rolul de “angrosist” (cumpără, depozitează și revând către alte autorități contractante), fie rolul de “intermediar” (lansează sisteme dinamice de achiziții sau încheie acorduri-cadru în numele Autorităților Contractante).
Principalele avantaje și beneficii ale UCA sunt reprezentate de:
• Impactul pozitiv asupra prețului de achiziție, a costului achizițiilor și a costurilor la nivelul autorităților contractante din comunitate,
• Impactul pozitiv asupra nivelului de specializare a profesioniștilor în achiziții,
• Reducerea probabilității de apariție a contestațiilor/litigiilor și reducerea efortului alocat solicitării acestora;
• Posibilitatea de implementare a strategiilor de achiziții sustenabile, în contextul documentelor programatice la nivelul Uniunii Europene, datorită achiziționării la scară largă de articole durabile;
• Îmbunătățirea capacității de monitorizare a performanței contractorilor și prevenirea unui comportament oportunist din partea acestora.
Pe parcursul conferinței au fost dezbătute pe larg atât subiectul avantajelor și beneficiilor UCA, cât și teme precum:
• Categoriile de achiziții publice care se pretează la centralizare pe plan local
• Modul de funcționare și operare al unei unități de achiziții centralizate la nivel local
• Procedura de aderare la UCA
• Parcursul realizat de CJ Vrancea privind elaborarea unei foi de parcurs pentru înființarea unei UCA la nivel local.
Lesen Sie auch